Friday, June 22, 2012

Tanyakan pada hatimu


Rasulullah SAW bersabda:

“Tanyakan pada hatimu sendiri! Kebaikan adalah sesuatu yang membuat jiwamu tenang dan hatimu tenteram, sedangkan dosa adalah sesuatu yang menimbulkan keraguan dalam jiwa dan rasa gundah dalam dada, meski telah berulang kali manusia memberi fatwa kepadamu.”

-HR Imam Ahmad


Jika sewaktu membuat dosa , hati kamu tidak berasa gundah lagi....Saat itu percayalah jarak kamu dan DIA amat jauh sekali.:(

Percayalah kepada sang rasa

Percaya tak kalau kita dah memang ditakdirkan untuk seseorang, kita pasti takkan dapat menjauhi takdir itu dengan apa cara sekalipun. Bercinta selama mana pun dengan orang lain, pasti akan putus. Kalau ada orang masuk meminang pun pasti ada halangan dan tak tercapai. Even, kalau kita cuba nak jauhkan diri dari dia pun pasti takkan ke mana.

Takdir tu kuasa Allah. Dalam pengetahuan Allah. Dan kita hanya akan tahu bila Allah mengizinkannya. Doa dan terus berdoa selagi mana kita belum tahu ditakdirkan untuk siapa.. (^_^) - FB Aku Islam





Friday, June 8, 2012

Hari terakhir bekerja minggu ini....

Hari terakhir bekerja minggu ini....


"Of course everybody has bad moment. But do we have to forget all the good moments for it?"

Thursday, June 7, 2012

kiasu

Selalu aku dengar orang sebut kiasu...kiasu...aku hanya mengiyakannya sedangkan maksud sebenar pun aku tak tau apa kebendanya kiasu tu. Ya aku mengaku lah aku ni mmg spesis ketinggalan isu2 semasa selalunya...
Apakah maksud kiasu? ultrakiasu?

Kiasu bermaksud 'ketakutan terhadap kehilangan'.Ia berasal dari perkataan Hokkien.Jika kiasu sudah melambangkan sesuatu yang ekstrem,maka apa akan jadi jika kita letakkan perkataan 'Ultrakiasu'?
Contoh, ada dua orang budak A dan B sedang duduk bersila di hadapan sepinggan nasi.A dan B tahu mereka perlu berkongsi sepinggan nasi itu untuk menghilangkan lapar.Mula-mula mereka makan bersama-sama dengan harmoni dan teratur.Namun lama-kelamaan si A memikirkan bahawa B terlampau cepat makan nasi dan merasakan nasi semakin berkurangan gara-gara B.Dia merasa 'takut kalau-kalau masih lapar' walaupun selesai makan.Akibatnya si A telah bertindak agresif'merampas pinggan nasi itu dan menikmatinya sendirian.Dalam kes ini,si A telah mengalami sindrom KIASU.Si A bukan tamak pada mulanya.Dia merampas pinggan itu bukan atas dasar tamak haloba,tetapi RASA TAKUT DAN TERANCAM.


Manusia bila rasa terancam secara psikologinya dia akan cenderung bertindak agresif.Dalam konteks Malaysia,sepatutnya orang Melayu atau pribumi lain yang ada perasaan kiasu ini,NAMUN ANEHNYA IA TERJADI SEBALIKNYA.Maka MC dan DAP adalah contoh Ultrakiasu.Orang Melayu jarang dikaitkan dengan kiasu kerana mereka BERADA DALAM ZON SELESA.Mereka tahu Malaysia adalah tanahair mereka dan mereka adalah penduduk asal Malaysia.Ini perkara asas yang telah ada sejak kanak-kanak lagi.Orang yang dijangkiti 'KIASU' adalah orang yang merasa tergugat WALAUPUN DIA TELAH PUNYA SEGALA-GALANYA.Walaupun dia telah mencapai tahap raja sekalipun,jika masih dibayangi penyakit kiasu ini,maka pengemis miskin di tepi jalan pun akan ditangkap dan dipenjarakan kerana takut kalau-kalau si pengemis itu berupaya suatu hari nanti akan merampas kerajaannya.INGAT,ULTRAKIASU TIADA TOLAK ANSUR.Sekali dia pegang kuasa,jangan harap dia mahu lepaskannya.Sebab apa?SEBAB PENYAKIT KIASU..

Monday, June 4, 2012

Lelaki dan perempuan yang ....


Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman, dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan yang taat, dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan yang sabar, dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah), dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang bersedekah, dan orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa, dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar. (al-Ahzab : ayat 35)

Buku2x....



Sangat suka dis type of books! Colorful  ^^